21 marts 2012

Beijing dag 4

Beijing dag 4 (lettere forsinket).

Vi bliver nødt til at gå efter attraktionerne, alt efter vejret. Vi har nu forsøgt "Den forbudte by" 2 gange uden held, fordi vejret ikke var med os. Heldigvis kan man jo så planlægge sig ud af det. Bl.a ved at tage i zoo hvor himlen sagtens kan undværes på billederne.

I dag havde vi så endelig godt vejr. Det lykkedes tidligt solen at brænde igennem og vise sig på himlen over Beijing. Det passede fint med at vi ville besøge "Himlens tempel". Templet ligger i en kæmpe park hvor der er gøgl, sang, sport, meditation, salg af mad, drikke osv.

Man skal da have en storskærm der viser reklame op af en af templerne :)

Himlens tempel fungerede som samligspunkt og bedested for landbruget i Kina. Her kom kejseren og bad for den kommende høst. Der var også en masse pladser hvor kejseren kunne tale til folket om emner der omhandlede landbruget.

Himlens tempel i flot solskind

Vi startede lidt bagfra, hvor templet kommer først, efterfulgt af ekkomuren og to tale-pladser (om man vil). Man får hurtigt fornemmelsen af at kejseren var den vigtigste person efter guderne på denne jord. Hele vejen fra templet og ud af parken går en lige linje hvor kun kejseren måtte gå og i parken var der specielle templer til tøjskift osv.

Man har fra templet "god" udsigt ud over Beijing.

Et kedeligt emne ved Beijing er smog. Her er en eller god udsigt ud over Beijing ødelagt af smoggen. Der skal ikke være meget mere end 50 meter til et emne man skal fotografere før der er smog på billedet. Det meste kan redigeres væk, men hvis der er himmel med, så bliver den hurtig grå, hvis ikke man står med ryggen direkte mod solen. Det er lidt øv..

Udenfor parkens vest udgang ligger det berømte Perle Marked. Her kan man købe alt hvad man lige står og mangler (i hvert fald hvis man lytter til sælgerne). Her kan man købe ægte perler og smykker i de finere butikker, men det meste er fyldt op af små handlende der sælger kopivarer i stor stil.

Indgangen til Perle marked

Det giver en underlig blanding af butikker og man ender lidt med ikke at stole på noget. Sælgerne ved godt at den sidste idiot ikke er født endnu og derfor skal man have sit forhandler gen med. Vores Kinesiske guide sagde at man skulle trække en 4 del af prisen og starte med at forhandle derfra. Men dette har de lært på marked, så nu skal man dividere prisen med 10 og gå 5-10 RMB op af gangen. Et eksempel på dette var en no name jakke jeg ville købe. Sælgeren startede på 780 RMB og jeg sagde at jeg højest ville give 80. Det kune hun selvfølgelig ikke, men hun havde en rigtig god pris, kun til mig = 650 RMB. Dette er selvfølgelig for at få mig til at forhandle med samme interval og derfor ende meget højt. Jeg gik op til 90 og vi fortsatte sådan til jeg fik den til 130 (ca. 120 kr.). En pris mit forhandler gen var meget tilfreds med.

Mister! Hello! Looka looka. Where you from? Nice price for you. Look Sir!

Man bliver revet og flået i hele tiden og man skal sætte hjernen på telefonsvarer for ikke at blive åndsvag af alle dem der råber efter ens opmærksomhed, men det er nu også en del af charmen. Der var dog en der holdte fast i min jakke og ville ikke give slip, der fik sælgeren dog nogle danske gloser med på vejen..
Det er sjovt at man hurtigt bliver forvendt med priserne og man skal tage sig selv i at blive sur over at man bliver forsøgt tørret af taxa chaufføren. Da vi havde favnen fyld af poser og ville have en taxa hjem, ville chaufføren ikke have os med til under 40 RMB. Nu vidste vi tilfældigvis at turen ikke ville blive mere end 12, så vi valgte at gå.. altså gå de 3-4 km. hjem med poser overalt, for sølle 35kr.. ja ja.. forhandler genet havde vidst ikke lagt sig endnu.

Beijings store kontrast

Jeg undre mig meget over den store kontrast der i Beijing. på billedet ovenover er udsigten til storcentre lige klods op og ned af slum. Det ser man stort set alle steder. Man skal dog ikke være bange for at gå ned af gaderne i slummet. Her er der også fint liv og butikker og man føler sig sikker hele vejen.. også om aftenen.

Jeres ydmyg blogger sluttede aftenen af med at tage en gang massage på hotellet. (ingen billeder af dette for din velbehags skyld!). Den danske guide havde hjemmefra advaret mig, da de ikke var helt sikre på om massagen var med "happy ending". Men efter vi et par dage var blevet stoppet af damer i kliniske dragter, var vi ikke i tvivl om at det var rigtig massage og ikke andet. Massagen var rigtig god og jeg håber den holder helt til torsdag hvor vi skal på muren. Imorgen skal vi i "Den forbudte by" da det er sidste dag for billeder af den,, hvis det ikke er godt  vejr må jeg redigere dem.